Aptera EV

de | 07.02.2023

Așa îmi imaginam eu că vor arăta mașinile electrice, adică total diferite față de cele pe combustie. Renunțarea la rezervor, la ditamai motorul cu ‘jdemii de piese în mișcare, la rezervor etc, face ca forma cu care ne-am familiarizat să devină anacronică. Cu toate astea, una dintre cele mai vândute mașini electrice din Europa anul trecut este Peugeot e208, care e frumoasă dar arată fix la fel ca 208 cu benzină sau motorină. Asta arată cât de conservatori suntem iar marile inovații în mobilitate nu trebuie așteptate de la marii producători pentru că ei nu vor să schimbe nimic, ei doar vor să vândă cât mai mult și cât mai scump. Alvin Toffler spunea într-o carte publicată în anii 70 că suntem „handicapați de educație”, adică dacă noi de mici am fost educați că mașinile sunt chestiile alea cu radiator în față care scot fum prin spate și care cu cât face mai mult zgomot cu atât e mai puternică, ne e greu să acceptăm că tehnologia electrică e mai bună.

Peugeot e208

Dar să revenim la Aptera EV, mașinuța din prima fotografie. În anul 1924, Aurel Pleșu, breveta „primul automobil cu formă corectă aerodinamic„, o mașină urâtă cu spume dar care avea un coeficient aerodinamic de 0,22, lucru formidabil la vremea aceea și mai bun decât are acum Tesla Model 3 (0,23). Mașinuța asta are 0,13.

Mie mi se pare perfectă pentru traficul urban dar și pentru naveta zilnică din suburbii pentru că super eficientă aerodinamic și vine cu niște panouri solare care asigură 64 km zilnic fără să o bagi în priză. Ceea ce e cool numai că, probabil, o să faci 60 de km în California sau Portugalia, puțin probabil să-i faci pe aici pe la noi, poate doar în lunile de vară. Dacă nu e soare … o bagi în priză, iar dacă nu stai în Cotu-Vameș și-ți fluctuează curentul în draci, la fiecare oră de stat în priză se încarcă cu energie cât să mai meargă încă 91 km, iar dacă o încarci la o stație rapidă poți să adaugi la autonomie între 640 și 965 km. Iar pentru amatorii de senzații tari … prinde suta în 4,1 secunde. Viteza maximă cam ca unui Logan: puțin peste 160 km/h.

Faza care mie mi se pare că arată cât de tare au evoluat acumulatorii e că producătorul promite că va putea fi comandată într-o variantă cu autonomie de 1600 km. Deocamdată poate fi rezervată în varianta cu 640 km autonomie.

Și acum prețurile: pleacă de la 25.900 dolari pentru o variantă mai săracă în panouri solare și cu autonomie de 400 km, dar versiunea de lansare costă 33.200 și vine cu tracțiune integrală (3×3???), autonomie de 640 km și toate panourile solare. În viitor, dacă apuci să pui deoparte 50.700 dolari există șansa să iei una în culoare vrei tu, atât la exterior cât și interior, și cu o autonomie de 1.600 km.

Distribuie!

Comentează!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cam pe aceeași temă

Newsletter

Trimitem un newsletter pe săptămână cu ultimele articole.